Sainte Maxime, woensdag 30 juni 2021

De weg naar Roquebrune sur Argens was smal en bochtig zoals alle wegen die vanaf de kust het binnenland invoeren.
We waren er rond koffietijd en na een korte wandeling konden we op een terras neerstrijken om een goede kop koffie te nuttigen.
De dame die de koffie kwam brengen liet ons, en passant, weten dat we bij een chocolaterie waren aangeland, we mochten binnen wel even komen kijken hoe de diverse bonbons en andere chocolade producten worden vervaardigd.
Achter in de winkel was een heer bezig de mooiste creaties in chocolade te maken, die creaties vonden we later terug in de diverse vitrines in de winkel.
En natuurlijk konden we de verleiding niet weerstaan en hebben we enkele exemplaren aangeschaft, teneinde deze bij de koffie te verorberen.
Het Lac de Perrin was niet te ver van de stad, we zijn er heen gereden en hebben op een strandje de stoelen uitgeklapt.
Er lagen talloze bootjes aan de oever die te huur waren, maar net als in de restaurants was er weinig bedrijvigheid, misschien nog naweeën van de corona crisis?
Omdat ook de zon achter een dik wolkendek verdween zijn we maar opgestapt .

Via Frejus, waar we de tolweg konden oprijden, kwamen we in Antibes.
Het kostte wat moeite om een parkeerplaats te vinden maar na wat zoeken vonden we de grote parkeerplaats aan de jachthaven.
Het was nog een pittig stuk wandelen om in de oude stad te geraken.
Via de smalle, en drukke, straatjes kwamen we op het grote plein aan waar een brocante markt gaande was.
Dat was een prima plek voor een drinkpauze, ook hier was het behoorlijk druk en al pittig warm.
Via de boulevard langs de jachthaven hebben we de auto weer opgezocht.
In die haven liggen talloze, meest grote, zeegaande jachten,  de één nog groter en luxueuzer dan de andere.

Vanaf Antibes was het maar enkele kilometers rijden naar Juan les Pins. Hier aangekomen bleek het weer onmogelijk om in directe omgeving van de kustlijn te parkeren. Op de parkeerplekken bij de restaurants zagen we voornamelijk  Porsches, Bentleys en andere extreem dure automobielen. We waren echt in jetset land terecht gekomen,
In één van de restaurants aan het strand hebben we een zeer eenvoudige lunch besteld. ook deze restaurants zullen Jan Modaal niet tot hun vaste clientèle rekenen.
We hebben het rondje Cap d`Antibes afgemaakt en zijn daarna naar huis gereden.
Het was ondertussen weer tijd voor ons wekelijkse orgelconcert.
Na het aanschouwen van de verrichtingen van het Nederlands elftal dat in een compleet debacle eindigde waren we wel toe aan wat rustgevende muziek.
En zo waren we na twee uur weer geheel in de Zen modus.

In Vidauban waren we ook nog niet eerder geweest,  ook dit is een middeleeuws stadje dat alleen maar rust uitstraalt.
Omdat het intussen alweer richting 30 graden ging wilden we wat verkoeling zoeken in het water.
We werden gewezen op een waterpark in de buurt en zijn daar naar toe gegaan, tot onze grote teleurstelling was het  vermaak alleen op jongeren gericht.
In het meer waren veel water speeltoestellen. Er was geen plek om het water in te gaan en wat baantjes te trekken.
Ook hadden we verwacht een strandje aan te treffen met gerieflijke bedden of iets dergelijks.
Helaas, niets van dat al. Dus sjokten we in de hitte terug naar de auto om koers te zetten naar Arc sur Argens.
Daar werd ons een stadswandeling aangeraden. Bij het begin van de route zagen we dat de weg nogal steil omhoog liep een aangezien het inmiddels 32 graden was leek ons dat geen goede combinatie.
Op een terras hebben we ons gelaafd aan een frisdrank met veel ijs. Daarna ging het richting Sainte Maxime.

Sainte Maxime , 25 juni 2021

Ofschoon "La Pointe des Sardinaux" maar ongeveer een kilometer van het hotel verwijderd is waren we er vorig jaar pas voor de eerste keer geweest. La Pointe des Sardinaux is een natuurlijk en wild schiereiland met de bijnaam "La petite Corse"

Omdat we onlangs hebben gelezen dat er sinds kort snorkelexcursies worden gehouden zijn we er weer heen gegaan.
Vorig jaar zijn we ook de zee ingegaan met de bedoeling een stuk te snorkelen in het ondiepe water. Want er moest heel veel leven zijn in de vorm van diverse vissoorten en plantengroei. Maar het water was toen van een dusdanig lage temperatuur dat we het al snel moesten opgeven.
Maar nu was dat een stuk aangenamer. Na een eerste verkennende snorkeltrip wisten we ook waar de aangekondigde excursie werd gehouden. Op verschillende plaatsen in de baai lagen witte boeien in het water, net onder water waren borden aan die boeien vastgemaakt waarop te lezen en zien was welke vissoorten er te zien waren. Ook was een comfortabele railing aan de boei gemaakt zodat men daar even op adem kon komen.
We konden als ervaren duiker / snorkelaar dus onze eigen excursie zwemmen.
En zo hebben we in een rustig tempo het rondje van enkele honderden meters afgelegd, en het was prachtig !
Er waren inderdaad veel vissen te zien en een weelderige plantengroei.

Seillans is een meer dan duizend jaar oude stad, hoog gelegen in het departement Var.
Het staat te boek als één van de mooie steden van Frankrijk, en dat kunnen we beamen.
We konden met de auto een parkeerplaats bereiken, maar daarna moesten we de stad verder te voet ontdekken. De straatjes zijn nauwelijks een meter breed en erg steil. Het werd dus een helse onderneming, steeds zagen we weer een nog mooier fotogeniek plekje. Zo hebben we een groot gedeelte van de stad doorkruist.
Op de terugweg naar de parkeerplaats kwamen we gelukkig langs een prachtig gelegen restaurant met terras.
Hier konden we even bijkomen en een versnapering nuttigen. Nadat we een glas wijn hadden besteld zagen we op de kaart  dat er ook notenwijn (vin de noix) werd verkocht. Nou, daar wilden we natuurlijk het fijne van weten.
Het leek ons het beste om dan maar een glas te bestellen, er kwam een redelijk groot wijnglas ten tafel waarin in de vloeistof  wat ijsblokjes dobberden. De smaak deed enigszins aan port denken en het alcoholpercentage leek wat hoger dan gangbare wijn.
Bij navraag bij de uitbater bleek dit juist te zijn, het percentage alcohol is circa 16%.
Het drankje was "homemade" en op 25 liter wijn wordt 1 liter pure(100%) alcohol toegevoegd.

In Sainte Maxime wordt elk jaar op 24 juni het feest van Saint Jean gevierd, zo ook dit jaar. En dit jaar waren wij erbij.
Het feest werd gevierd in het openlucht "Theatre de la Mer" Als eerste was er een dansgroep die ons vergastte op muziek en dans uit de regio. Waarschijnlijk is het dezelfde groep die we elk jaar zien optreden op het feest van Saint Michel in Grimaux in september.
Toch was het aardig om te zien temeer omdat er ook kinderen aan het optreden deelnamen.
Na het dansen was er een optreden van een orkest. Mensen die begonnen te dansen voor het podium werden door de aanwezige veiligheidsmensen verzocht op hun plaats te gaan zitten en indien van toepassing het mondkapje weer op de daarvoor bestemde locatie te plaatsen.
Wij hebben het einde van het concert niet afgewacht, we zaten op de eerste rij en ook zonder gehoorapparaat was het geluidsvolume niet te harden.
Toen we in de auto zaten, enkele honderden meters verder konden we de gezongen  tekst nog verstaan.
En dan kun je merken dat de jaren gaan tellen.

Sainte Maxime , 22 juni 2021

We hebben in de vele jaren dat we hier logeren veel van de omliggende steden en dorpen gezien, maar er bleken toch talloze plaatsen te zijn, niet eens zo ver bij Sainte Maxime vandaan, waar we nog nooit geweest waren.

En zo bezochten we in alle vroegte op een mooie zaterdag de plaatsen La Garde Freinet, La Môle en La Croix Valmer. In deze, meest hoog gelegen plaatsen, hebben we een korte wandeling gemaakt. Er moest dus veel geklommen worden.

We verlieten La Garde Freinet met het plan om de "Romeinse brug" op te zoeken, die moest zich in de buurt bevinden.
Toen we de brug maar niet konden vinden besloten we een zijweg in te slaan met de bedoeling daar te keren en de brug de brug te laten. Maar het was wel een bijzonder landschap waarin we ons bevonden, dus besloten we uit te stappen en een stuk te gaan lopen. Toen ik een foto wilde maken van het aparte landschap zag ik door de camera lens.... de Romeinse Brug.
We zijn er heen gelopen en hebben het eeuwenoude bouwwerk van dichtbij bekeken.

Het viel ons zondag op dat het erg druk was in de steden, er was in alle vroegte maar moeilijk aan een parkeerplaats te komen.
Naderhand zagen we wat de aanleiding was van die drukte, er werden regionale verkiezingen gehouden.
Na het doen van enkele boodschappen om de proviand voorraad aan te vullen zijn we neergestreken op een terras aan het strand van La Croix Valmer. Daar hebben we ook de lunch genuttigd.
In de avond was er weer het orgelconcert in de kerk van Sainte Maxime, deze keer vonden we de gespeelde stukken wat toegankelijker dan de eerste keer.

Maandag was het nog steeds geen strandweer, er stond een harde wind en de zee was te woest om er normaal in te kunnen zwemmen. Van het zwembad kunnen we ook geen gebruik maken, daar werd , voor de tweede keer sinds we hier zijn, onderhoud aan gepleegd. Waarschijlijk verstaat men onder onderhoud het toevoegen en rondpompen van chemicaliën.
En natuurlijk hebben we in de avond de verrichtingen van "Ons" Oranje team bekeken. Dit keer op de tv van het hotel, eerdere wedstrijden en programma`s konden we prima volgen op de laptop met ITV van KPN, maar juist nu was de internet verbinding erg slecht. Dus moesten we het drukke en schreeuwerige commentaar op de tv voor lief nemen.
Maar we hebben wel een mooie wedstrijd gezien.
Omdat het 21 juni was werd er, zoals overal in Frankrijk, een Fête de la Musique gehouden in Theatre de la Mer.
de toegang was gratis en het dragen van een mondkapje verplicht. Verschillende personen werden vermanend toegesproken omdat ze tijdens het optreden het mondkapje hadden verwijderd.
Het optreden werd verzorgd door een band bestaande uit 2 gitaren, drums en keyboard en twee heel goede zangeressen.
Het repertoire bestond uit een mix van Franse en Engelstalige hits.
De Franse nummers hadden we nog niet eerder gehoord maar werden door de locals met groot enthousiasme ontvangen.
Toen we het theater verlieten bleek het heel druk te zijn op straat, het was de eerste dag zonder avondklok. Ook werd er in de cafés naar een voetbalwedstrijd gekeken wat ook voor de nodige drukte op straat en in de zaken zorgde.
we hadden ons voorgenomen, het was intussen elf uur, een ijsje te gaan eten. Maar helaas....hier ook weer lange rijen wachtenden.
Dus , op naar huis en daar hebben we dan maar een cracker met Franse kaas genuttigd, ook lekker !

Eindelijk.......we zijn in Frankrijk.
Na twee annuleringen dit jaar is het dan eindelijk gelukt een reis te vinden die, na de nodige hobbels, toch doorgang kon vinden.
Enkele weken geleden hadden we een reis geboekt naar Rhodos. Dat eiland was "geel" en mensen die volledig gevaccineerd waren konden er zonder test of quarantaine maatregelen naar toe vliegen.
De dag nadat we hadden geboekt kregen we te horen dat de reis helaas was gecanceld i.v.m verscherpte maatregelen.
We hebben nu een verblijf in/op Samos geboekt in juli.
Een cruise die we hadden geboekt voor de maand augustus kon ook geen doorgang vinden.

We hebben contact gezocht met het hotel aan de Côte d'Azur waar we al vele jaren in september verblijven.
Men kon ons vertellen dat het hotel vanaf april open zou zijn.

In de media en via franse websites konden we vernemen dat er vanaf 9 juni weer toeristen zouden worden toegelaten in Frankrijk als zij volledig gevaccineerd zijn. En wij zijn volledig gevaccineerd.
Dus werden er hotels geboekt voor de heen- en terugreis, de ca. 1300 kilometer naar Sainte Maxime leggen we in drie dagen af.
Twee maal 500 en eenmaal 300 km. We  hebben tenslotte tijd genoeg.

En zo zijn we nu in de buurt van Nancy waar we een simpel hotel hebben geboekt.
Morgen gaan we naar Bollène, een plaats in de buurt van Orange.
We gaan daar in een B&B verblijven die wordt gerund door Nederlanders.
Daarover morgen wellicht meer.

De tweede nacht in Frankrijk onderweg naar de eindbestemming  Sainte Maxime hebben we doorgebracht in Bollene.
We hadden al een B&B geboekt in die plaats maar kregen een paar dagen voor vertrek middels een mail de mededeling dat de eigenaar positief was getest op corona  en ons dus niet kon ontvangen.
Het kostte niet veel moeite om in dezelfde plaats een andere B&B te vinden.
En dus hebben we een nacht doorgebracht in Mas de Costebelle. En daar hebben we geen spijt van gehad.
De lokatie is geweldig, via een grindweg met aan de ene kant wijngaarden en aan de andere kant lavendel velden bereikten we de B&B.
We werden vriendelijk ontvangen door de Nederlandse eigenaren en er werd een glas plaatselijke wijn genuttigd.
Daarna konden we in het aangenaam verwarmde water van het zwembad plaatsnemen.
De ruime kamer was van alle gemakken voorzien en het ontbijt was ook goed.
Kortom, een plaats om nog eens terug te komen.